Vraag van de maand november

 

Zand op de green
Je bal ligt op de green. Tussen de bal en de hole ligt wat bunkerzand.
Mag je dit zand wegnemen?
Voor het juiste antwoord scroll naar beneden.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Losse natuurlijke voorwerpen zoals bladeren, takjes, dennenappels of steentjes kom je op de golfbaan overal tegen.
Ze komen uit de natuur en horen bij de baan.
Als je last hebt van een los natuurlijk voorwerp dan mag je dat weghalen.
Pas wel op dat de bal niet beweegt want behalve op de green krijg je hier Ć©Ć©n strafslag voor en je bal moet worden teruggeplaatst.

Als je bal op de green ligt, mag je losse natuurlijk voorwerpen wegnemen.
De green is namelijk bedoeld om te putten, en dat is niet fijn als er blaadjes en dergelijke in je lijn liggen.
Als je bal bij het wegnemen verrolt, krijg je geen straf.
Je moet de bal wel op zijn oude plek terugplaatsen.
Zand en losse aarde zijn alleen op de green losse natuurlijke voorwerpen; daar mag je die zonder straf wegnemen zodat je een schone lijn hebt naar de hole.
Buiten de green mag je zand en losse aarde niet wegnemen.

Zie regel 13.1 en regel 15.1

 

Vriendelijke groet de regelcommissie