De harde cijfers …

cijfersIn zijn Nieuwjaars toespraak ging Peter Logmans, onze voorzitter, naast de gebruikelijke wensen voor het nieuwe jaar, in op een aantal harde cijfers. Voorbij kwamen het aantal ingeleverde qualifyingkaarten, de gemiddelde handicap van de leden van de Zandvoortse Golfclub Sonderland en last but not least, het leden aantal.

Waarom moeten we alles in cijfertjes uitdrukken. Is de liefde voor het golfspel niet belangrijker dan het cijfertje. Nou nee, neem nou vroeger. Je zat op school en schoolrapportalles wat je moest weten om in je latere leven in deze wereld te overleven werd in cijfertjes uitgedrukt. Van bijvoorbeeld, voor zover van toepassing, de godsdienstles tot aan het rekenen en aardrijkskunde toe. Hoe hoger het cijfer hoe beter je was.

Is er een overeenkomst tussen je vroegere schoolprestaties en ons geliefde golfspel? Ja en nee. Voor de godsdienstlessen maakt het niet uit. Bij een stevig verkeerd geslagen bal wordt, godsdienst les gevolgd of niet, dezelfde persoon aangesproken. Zelfs met een slecht behaald cijfer op je rapport lukt het prima.

Is rekenen van invloed op het golfspel? Wel degelijk. Optellen en aftrekken zijn een van de basis vaardigheden en worden veelvuldig toegepast in het golfspel. Toch blijkt het lastig deze vaardigheid in de praktijk te brengen. Het tellen tot, het liefst 3, is geen probleem. De problemen ontstaan bij 4 of meer. Ook voor ervaren advocaten kan het tellen van totaalscores, dus meer dan 4, een probleem zijn, dat is onlangs nog gebleken, maar daar hebben we het nu niet over.

Waar we in onze schooltijd onze uiterste best deden om zoā€™n hoog mogelijk cijfer te halen is dat niet het geval bij golf, ondanks het feit dat je je stinkende best doet. Hoge scores leveren de slechtste resultaten op en hoe beter je bent hoe lager je handicapcijfer wordt. Liep je op school de kantjes ervan af dan kreeg je een slecht cijfer. Loop je nu vaak in het kantje van de golfbaan dan krijg je hogere cijfers. Tja Peter, wat zijn harde cijfertjes waard !!!

Lopertje