Vraag van de maand juli 2016

Speler A slaat van de teebox op hole 3 zijn bal in de waterhindernis achter de green.
Speler A wil ter plaatse “cirkelen” en droppen, maar Speler B – zijn marker – zegt dat dat niet mag.
Dat hij alleen aan de andere kant van de waterhindernis, dus naast de green van hole 4 mag droppen.
Of een nieuwe bal moet slaan vanaf de teebox.
Frits meent dat hij wel mag “cirkelen”, zolang hij maar niet dichter bij de hole dropt.

Wie heeft gelijk?

 

Voor het juiste antwoord scroll naar beneden

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Wat Speler B zegt is juist.

De waterhindernis achter hole 3 is géén latere waterhindernis – want gele paaltjes – en dus mag je alleen aan de andere kant van de waterhindernis droppen (in een recht lijn met vlag naar achteren zo ver je wilt, of een tweede bal slaan  vanaf de plaats van waar de vorige bal werd geslagen.
Regel 26.1b zegt duidelijk: “droppen achter de waterhindernis, dus niet aan deze zijde.
Decision 26.1/1.5 zegt ook
The reference to “behind” in Rule 26-1b means that the ball must be dropped outside the hazard behind the point where the ball last crossed the margin of the water hazard.”