Vraag van de maand februari ’17

Een matchplay vraag
Hans ligt na drie slagen op de green van de 18e hole. Zijn putt lijkt recht in de hole te zullen rollen, maar op het laatste moment dwarrelt er met een zuchtje wind een blaadje net voor de bal, waardoor die kort voor de cup blijft liggen. Zonder het blaadje zou de bal er zeker ingegaan zijn. Hans geeft zijn bal een laatste tikje de cup in. Als hij met Jaap richting clubhuis loopt krijgt discussie met hem over de score op deze laatste hole. Wat is juist?
  1. Hans heeft uitgeholed in 4

  2. Hans heeft uitgeholed in 5

  3. Hans heeft uitgeholed in 6

  4. Hans heeft de hole verloren.

Scroll naar beneden voor het juiste antwoord

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Het juist antwoord is D : Hans verliest de hole.

Regel 19 1b zegt namelijk:
Indien de bal van een speler in beweging is na een slag op de green en van richting wordt veranderd of gestopt door een bewegende of levende outside agency, behalve een worm of insect of iets wat daar op lijkt, of daarin of daarop terechtkomt, vervalt de slag. De bal moet worden teruggeplaatst en opnieuw worden gespeeld.
Omdat Hans heeft uitgeholed zonder zijn bal terug te plaatsen en zonder dat te herstellen voor het verlate van de green verliest hij de hole.