Vraag van de maand december ’15

Speler A slaat voor een strokeplay wedstrijd af op hole 1 en ziet zijn bal iets rechts van de green achter het heuveltje verdwijnen. Daar aangekomen ziet hij dat zijn bal in de bunker ligt. Hij verwijdert – zonder zijn bal te bewegen- een blaadje dat vlak achter zijn bal ligt en slaat vervolgens zijn bal er in één keer uit. Helaas wel iets te hard zodat de bal aan de overkant van de green in het hoge gras schiet. Bij het zoeken naar zijn bal schopt hij die per ongeluk weg. Speler A neemt de bal op, maakt hem schoon en plaatst hem terug precies op de plaats vanwaar hij hem heeft weggeschopt. Vervolgens weet hij zijn bal uit het gras op de green te chippen tot ongeveer een meter bij de vlag.  Op de green ligt er opnieuw een los blaadje voor zijn bal dat Speler A weer wegneemt, maar nu beweegt hij daarbij zijn bal wel. Speler A plaatst zijn bal terug en holed  tenslotte met 1 putt uit.

Zelf heb je met een afslag tot bij de green, een chip en een putt natuurlijk gewoon een drie gemaakt.

maar hoeveel slagen noteer je voor Speler A?

A: 5 slagen
B: 6 slagen
C: 7 slagen
D: 8 slagen

Voor het juiste antwoord scroll naar beneden

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Antwoord C is juist

7 slagen
Toelichting:
Afslag: slag 1
Blaadje verwijderen uit de bunker mag niet (=los natuurlijk voorwerp in een hindernis) en levert 2 strafslagen op. (Regel 23)
Bal uit de bunker: slag 4
Wegschoppen (bewegen van de eigen bal tijdens het zoeken) : 1 strafslag [Regel 18-2]
Schoonmaken mag vervolgens wel en een bewogen bal moet inderdaad worden teruggeplaatst, niet gedropt.
Chip = slag 6
Een los blaadje wegnemen buiten een hindernis mag. Als je daarbij je bal beweegt levert dat één strafslag op, behalve als dat op de green gebeurt..(Regel 23-1)
Putt: slag 7